30-дневно предизвикателство за четене на книги в един пост


Точно когато човек е зает с най-много задачи, решава да изклинчи в съвсем различна посока. Този пост е една от тези отбивки в претоварения ми график, като се надявам чрез разконцентриране да отприщя после нивото си на креативност. Така че ще ви позанимавам малко, по примера на Lammoth, с любимите си четива. Преди време се опитах да направя това и в Лицекнигата, ала крехките ми нерви не удържаха на предизвикателството. Затова ще ги стоваря всичките на едно място. Дано рафтът издържи тежестта им.

 

Day 1: Любима книга: Кой знае защо, когато ми задат въпроса за любимата книга, умът ми блокира и не може да измисли дори едно заглавие. Дори и на извечна любима книга, четена като дете. Но нека изброим няколко, като не поставям нито една над другите – Престъпление и наказание от Достоевски, По пътя от Джак Керуак, Механичният балет от Чезар Петреску, Приказките на Оскар Уайлд. И така нататък. Наистина е трудно.

Day 2: Най-омразна книга: По принцип гледам да подбирам внимателно книгите, които чета. Като видя книга за самоусъвършенстване, изпитвам сериозен пристъп на гадене. Също така въпреки върховните си усилия не можах да прочета повече от половината на Здрач, с автор Кака Стефка Майер. Същото важи и за една книга с доста по-добра репутация – Ребека на Дафни дю Морие. Води се за класика, вероятно е проява на лош вкус да не я харесваш, и въпреки това нервите ми не я издържаха.

Day 3: Книга, която ви кара да се смеете високо: Пий, залагай и чукай, пародията на прословутата Яж, моли се и обичай, автор Андрю Готлиб. Донеси ми главата на принца от Робърт Шекли и Роджър Зелазни.

Day 4: Книга, която ви кара да плачете: Не мога да плача, независимо дали става въпрос за книга, филм или музикално произведение. Наистина не си спомням.

Day 5: Книга, в която бихте искали да живеете: Поредицата на Катрин Кер за Девери, поредицата на Марион Зимър Брадли за Дарковър, както и тази на Макмастър-Бюджолд за Вор. На прима виста ми идват все разни женски фантастики и фентъзита. В комедиите на Шекспир. А и в някои от трагедиите мога да се впиша, но не бих предпочела да съм част от тях.

Day 6: Любима книга от детството: Пипи Дългото чорапче, definitely! Чела съм я над десет пъти като дете и до днес мога да цитирам разни пасажи от нея. Всъщност, тя е отговорът и на предходния въпрос, определено нямам нищо против да живея като нея.

Day 7: Книга, която може да цитирате: Отново отговорът се крие в горния пасаж. Мога да цитирам и някои стихотворения, Сонетите на Шекспир. За друго не се сещам в момента.

Day 8: Книга, която ви плаши: „То”, Стивън Кинг. От тогава ме е страх от клоуни. Още повече, че главният герой, искаш от малък да стане писател, има пет години по-малък брат на име Джорджи, ставащ жертва на клоуна Пениуайс. Аз пък имам пет години по-малка сестра на име Жоржета, която – да чукнем на дърво – е жива, здрава и права мома, ала въпреки това… бррр… Книгата-игра Гримоар от любимия ми Колин Уолъмбъри също беше страшно добре написана и с ясно изразен ужас. Може би една от първите наистина литературни книги-игри, които съм чела.

Day 9: Книга, която ви отвращава: Месарят, Алина Рейес. Френска еротика. И въпреки това странно ме привлича. Някои от моментите в Кучка на Хелън Уолш и Трейнспотинг.

Day 10: Книга, която промени живота ви: Ще се повторя, може би По пътя на Джак Керуак откри пред мен нов необятен свят. Не знам до колко е променила живота ми, но определено ме зарази.

Day 11: Книга от любим автор: Интервю с вампир, Ан Райс, Пътна мрежа, Стивън Кинг, Луните на Юпитер, Айзък Азимов, Господарят демон, Роджър Зелазни, всички разкази на Антон Павлович Чехов, Крясъкът на кукумявката, Патриша Хайсмит, Портрет в сепия, Исабел Алиенде.

Day 12: Книга, която описва живота ви: Вероятно някоя книга за депресирани офис служителки, която още не съм чела.

Day 13: Книга, чийто герой наподобява вас: Не е книга, разказ от Исабел Алиенде, Две думи. Там героинята – Белиса Крепускуларио – е господарка на думите и подбира най-омайните от тях за своята публика. Скромна съм, а? Също така и с Холи Голайтли на Труман Капоти (както и тази от филма) имаме доста общи неща.

Day 14: Книга, в чийто главен герой искате да се ожените/омъжите: Майлс Воркосиган от книгите на Лоис Макмастър-Бюджолд. Ще е странно с оглед на факта, че съм високо момиче, ала все пак не съм и баскетболистка. Така че ще го преживея.

Day 15: Първата книга, която си спомняте да сте прочели като дете: Приказки на Братя Грим. Много бях горда със себе си като се научих да чета без чужда помощ.
Day 16: Най-дебелата книга, която сте прочели: Властелинът на пръстените, Престъпление и наказание.

Day 17: Най-кратката книга , която сте прочели: Закуска в Тифани, Труман Капоти.

Day 18: Книга, от която ви е срам че я харесвате: Нямам навика да се срамувам от това, което чета.

Day 19: Книга, която ви възбуди: Афродита, на Пиер Луис. Една от книгите, пробудили женското в мен. Любовникът на лейди Чатърли, Дейвид Лорънс.

Day 20: Книга, която сте прочели най-много пъти: Пипи, Белият олеандър.

Day 21: Любима картинка на книга от детството: Имаше една голяма книга с дебели корици с приказки на Александър Пушкин. Картинките бяха разкошни.

Day 22: Книга, която планирате да прочете: Джейн Остин – Менсфийлд парк, имам да довършвам Крадецът на книги – Маркъс Зюсак, Майтрей на Мирча Елиаде, Деветата порта на Артуро Перес Реверте.

Day 23: Книга, която казвате че сте я прочел, а всъщност не сте: Обикновено гледам да съм честна за тези неща, че току-виж попадна на някой спец по въпросната книга. Не обичам да ме хващат по бели гащи.

Day 24: Книга, съдържаща любимата ви сцена: Е, абсурд да се сетя. Но в Звезден прах на Нийл Геймън са ми любимите „любовни” сцени, особено репликите. „Ти ми спаси живота?” „Май да.” „Мразя те. И преди те мразех, но сега – още повече.” Цитирам приблизително.

Day 25: Любима книга, прочетена в училище: Ще се потретя – По пътя. Властелинът на пръстените, част от Хрониките на Амбър, повечето от ранните книги на Стивън Кинг.

Day 26: Любима нехудожествена книга: За писането, Стивън Кинг. Много ценно четиво за всеки начинаещ и не толкова начинаещ автор.

Day 27: Любима художествена книга: Май и въпросите почват да се повтарят, а? Тайчи Ямада – В търсене на един далечен глас.

Day 28: Последната книга, която прочетохте: Светът е голям и спасение дебне отвсякъде, Илия Троянов.

Day 29: Книга , която в момента четете: Парфюмът – историята на един убиец, Патрик Зюскинд.

Day 30: Книга, която обичате да дискутирате на кафе: Ам`чи как, Сексът и града, мноо ясно. Не, сериозно, не ми се е случвало.

Тази класация определено ме накара да се замисля, че имам нужда да чета повече. Особено ако искам да повиша качеството си на писане. Защото едното не може без другото, а напоследък съм позанемарила литературната си култура. Така или иначе е ясно, че не можем да прочетем всички книги на света.

Но можем да опитаме.

5 thoughts on “30-дневно предизвикателство за четене на книги в един пост

  1. Това, последното, в стил Жоржи Амаду – “Човек не може да спи с всички жени на света, но поне може да опита.”🙂

  2. Тъй като гледам Пипито е любима книжка на всички ни. Най-страшната на Кинг за мен е “Гробище…”-то. Странно ми е, че и някой друг харесва “Пътна мрежа”, най-малкото защото коренно се отличава от останалото му творчество. На точка 12 ме разсмя.😀 За приказките, доколкото си спомням и аз започнах с Братя Грим – Железният Ханс ми е все още в главата. А Закуска в Тифани не помня да е била много кратка, но май я четох от сборник с други произведения на Капоти и затова си мисля така.

    Колкото до четенето. Аз вече съм толкова избирателен, че нищо случайно няма да си позволя да седна да чета. Освен ако не ме грабне в първите си две-три странички естествено.

  3. Ах, и аз бях маниак на книги-игри по едно време като ученик. Не съм предполагал, че и мадамите са си падали по книги игри😀 Робърт Блонд, Майндкрайм и Колин Уолъмбъри🙂

    Определено четеш разнообразна литература – но се вижда, че Джак Керуак ти е любимец🙂 Ще добавя доста книги в списъка ми за четене🙂 Пий, залагай и чукай я пиша първа, после идват и тези на Зелазни.🙂 Също така забелязах, че си падаш и по Капоти🙂

    Много ме зарадва с включването🙂

  4. @Деси, интересно съвпадение.🙂 Нищо не съм чела от въпросния господин. Само съм виждала името му, когато съм се ровила из книжарниците. Имах един приятел, който беше твърдо убеден, че някой ден ще прочете всички книги по света. Ентусиасти.

    @Ностро, че как, Пипи беше култов персонаж, познавам само един човек, който не я харесва.😉 Пътна мрежа ми хареса именно защото не беше като останалите му книги, изуми ме колко различно може да пише.
    И аз се старая да се смея, че иначе ще почна да плача, пък това е привилегия на разглезените госпожици.🙂 Тези приказки, които четох аз бяха по-детски, все пак нямах още седем – Снежанка, Белоснежка и Червенорозка и т.н.
    Закуска в Тифани е 116 страници – по мои стандарти това си е направо кратко.😉 Сигурно си се заблудил от общото издание. А иначе дано някой ден и аз стигна до такава висота на прозорливост за книгите. Животът е кратък.

    @lammoth, моля, пак заповядай. Що се отнася до книгите-игри – едно време като бях в шести клас и ходех на уроци по английски в междучасието четях Гората на демона на Уолъмбъри. Едно момче се обърна и като видя какво чета, изказа подобна реплика “Не знаех, че момичетата четат книги-игри.”🙂 И на мен тези тримата ми бяха Светата троица, нищо, че постоянно се караха помежду си. Както и тъмната половина на Майндкрайм – Стюърт Дарк, той май ми беше по-любим.😉
    Гледам да не се ограничавам с книгите. Колкото до Керуак, само По пътя съм чела, та не мога да кажа, че ми е любимец. Сега съм си заплюла съвместната му работа с Уилям Бъроус – И хипопотамите се свариха в басейните си. На Капоти – само Закуска в Тифани, предстои ми да го опознавам като автор.
    Пий, залагай и чукай мисля, че доста ще ти допадне, както и Зелазни. Полезни са подобни инициативи за списъка с книги.

  5. Pingback: 30 въпроса за книгите « The diary of an addicted reader

Leave a Reply

