Ревю: Миграцията на паламуда (2011)


Режисьор и сценарист: Людмил Тодоров, оператор: Рали Ралчев, в ролите: Христо Мутафчиев, Стефан Вълдобрев, Владимир Зомбори, Никола Стоянов, Велко Кънев, Ицко Финци, Ирина Първанова и др.


През 2005-та гледах за първи път филма Емигранти на режисьора Людмил Тодоров. Много ми допадна. Обичам горчиво-сладки и тъжно-смешни истории от живота с колоритни герои и ярък диалог, разкриващи много за хората и тяхната странна природа. Още повече, че темата за приятелството ми е доста близка. Не мога да кажа същото за прехвалените и преекспонирани Шивачки. Дойдоха ми леко клиширани, а някои от моментите, въпреки претенциите за реализъм, ми се сториха нелепи. Но при всички случаи Емигрантите ме бяха впечатлили достатъчно, за да ме заинтригува най-новия филм на Людмил Тодоров. А и подбрания от него екип си каза думата. Считам, че инстинктът не ме подведе.


Сюжет. Историята е семпла и в това се крие очарованието й. Описва
житието и битието на двама мъже в провинцията, опитващи се да припечелят по някой лев, щайга райски ябълки или кило паламуд. И Симо, и Райчо се занимават с „произведения на изящното изкуство“ , всеки по свой начин. Но това не е тежка, философска драма за окаяната участ на българския творец, придружена от мрачни крупни планове на угрижени лица и цигарен дим. Липсват патетичните монолози и отчаянието, което понякога се плъзва по лицето на някой от героите, е идеално премерено. Основните персонажи, както и синовете им в паралелната история, са симпатично контрастни. Райчо е вечно ухилен и вижда хубавото дори в най-подлата ситуация, причинена му от закона на Мърфи. В яхта, приличаща на пробито корито, той съзира мечтата си. Симо, от своя страна, е по-мрачния в тази странна двойка приятели. Гледа реално на живота, авантюрите и простотиите на бойния му другар не са му по вкуса. Простил се е с мечтите си от младостта, но не и с моралния код, представите му за чест и порядък, които го запазват от деградация. Подобен е случая и с децата им, приличащи на родителите си вероятно повече отколкото подозират. Тишо се радва като дете и на най-малкото, а в Киро кипи недоволството и бунта. В добавка към тези персонажи имаме обичайните социални ситуации – селяните, горящи бутилки, защото така правят всички, и плюещи по демокрацията, английските съседи и тарикатлъка, както и мутренския елемент в кръщенето. Въпреки че са показани по не един и два филма, претендиращи да описват народопсихологията на българина, те са част от нашата реалност. Но историята определено нямаше да е същата без бликащия от нея хумор – от диалозите и ситуациите. Особено на размяната на реплики между отец Иван и сестра му, която
„само бирата я крепи на този свят.“

Актьорска игра. Христо Мутафчиев е в стихията си като Райчо и перфектно си партнира със сериозния типаж на Стефан Вълдобрев. Хареса ми как е показано приятелството им и как се подкрепяха взаимно, нищо, че през по-голямата част от филма се караха и спореха. Младите актьори Владимир Зомбори и Никола Стоянов, за които това е дебют в игралното кино, се представиха изключително добре, бяха много естествени и влязоха в графата „многообещаващи“. Ще видим как ще продължи нататък актьорския им път. За Велко Кънев и Ицко Финци няма какво да се коментира – големи. Добри епизодични включвания направиха Ирина Първанова, Александър Сано и Анастасия Неделчева, както и всички други колоритни второстепенни герои.

Зад камерата. Още ме побиват тръпки като се сетя за отвратителното ниво на операторска работа и звук във филми като Още нещо за любовта. Тук обаче имаме страхотната операторска работа на Рали Ралчев и всички, подготвили техническата страна на филма. Цялостната визия, пасторалната идилия, особено една от последните сцени с летящите във въздуха икони, риби и райски ябълки, бяха истинска радост за окото.

От една страна ме заболя главата от целия хаос при прожекцията в кино Люмиер и огромната тълпа. Но фактът, че имаше толкова желаещи
да дадат шанс на български филм и явният интерес бяха силно обнадеждаващи. Независимо че Миграцията на паламуда няма да се покаже по екраните на „големите“ кина по думите на режисьора, имам надежди за бъдещето му.

Както и за това на родното ни кино, въпреки че имаме навика да забравяме колко много път ни предстои.

Официален сайт на филма
Към сайта на София Филм Фест

8 thoughts on “Ревю: Миграцията на паламуда (2011)

  1. 😦
    Пропуснала съм го. Ревюто ти ме разплаква от яд за този пропуск.

  2. Не плачи, дете, нищо не е изгубено… все още. Филмът ще има и други прожекции. Пък и е напълно вероятно после да псуваш ревюто ми, задето те е подвело.🙂

  3. Много обнадеждаващо звучи ревюто ти.🙂
    Мислех, че след “Източни пиеси” нищо родно вече няма да ми хареса и само “Стъпки в пясъка” ме опроверга донякъде.

  4. Стъпки в пясъка си го биваше. Кецове щеше да е още по-добър… ако имаше по-централизирана история, която да обедини картината и актьорската игра. Островът беше разочарованието на века.

    Та… мисля, че разбирам песимизма ти. Дано Миграцията … не е поредното разочарование за теб.

  5. Не казвате нищо за Аве?🙂
    Иначе аз мисля, че простотията на годината ще е Чужденецът. Ники Илиев ми е подозрителен като режисьор…

  6. За Аве няма как да кажа каквото и да е поради простата причина, че по време на прожекцията му отсъствах от града и нямаше как да го гледам.🙂 За Ники Илиев в университета се носят слуховете, че пишел добре… инак и на мен ми е съмнителен, по всички фронтове – като актьор, режисьор и мъж.😉 А Саня Борисова е основно добра, за това да играе четвъртото борче вдясно… та… абе, ще му дам шанс, но не съм с високи очаквания.
    Утре ще пусна ревюто си за Фиш Енд Чипс.
    Иначе днес видях в Дом на киното, че Миграцията тръгва по кината от 6-ти април нататък.

  7. Идеално, ще се гледа миграцията😀
    За Фиш анд Чипс и аз мислех да понапиша нещо. Заслужава.

    • И аз съм на същото мнение. Най-малкото заради малоумната реакция на едно същество, за което се предполагаше, че е от мъжки пол, на която станах свидетел на излизане от салона.

Leave a Reply

