Ревю: Бъдещето (2011)


Германия/САЩ, Сценарий и режисура: Миранда Джули, Оператор: Николай фон Гревениц, в ролите: Миранда Джули, Хамиш Линклейтър, Дейвид Уаршовски


Наистина имах огромното желание да харесам този филм. Бях готова да му простя несъвършенствата, сюжетните кръпки, техническите подробности, ако същият бе успял да изпълни основната си цел – да ме накара да го почувствам и да открия нещо за себе си. Темата, зададена в синопсиса, ми е близка, проблемът със страха от бъдещето, обвързването и неизбежните отговорности, съпровождащи „порастването” ме вълнуват. Предполагам, че всеки в една или друга степен страда от същите фобии, що се отнася до бъдещето, с изключение, може би, на децата, лудите и болезнено арогантните, със старателно предначертани планове, които обстоятелствата да разбият на прах. Не, не смятам, че авторката на филма е поела специално задължение да даде отговор на въпросите ми. Отговорна е само за емоционално изпразнената си, псевдоинтелектуална „творба”. Дори не на кинематографичното изкуство. Бъдещето ме остави с усещане за серия от пърформанси, пришити с бели конци, които се предполагаше, че трябва да послужат за сюжетни връзки.

Сюжет. Имаме две егоистични и напълно обсебени от собствената си личност, неврози и проблеми същества – главните герои, Софи и Джейкъб. Силно ме учуди факта, че изобщо бяха избрали да живеят заедно. Съвместното съжителство предполага взаимни отговорности и ниво на обвързване, на което тези незрели (дали мога да ги нарека така?) личности нямаше да им понесе. И двамата са в средата на трийсетте си години, болезнено свързани с компютрите си, без видими постижения, без план и посока. Беше ми абсолютно невъзможно да ги харесам, да им съчувствам, да ги усетя близки до себе си, камо ли да се идентифицирам с тях. Дори не ме впечатлиха като колоритни и ексцентрични персонажи – просто две безлики, лутащи се точки, събрани на нелепа театрална сцена и с някакви реплики, набутани в устата. Та, видите ли, Софи и Джейкъб се решават на титанична крачка що се отнася до личностното им развитие и бъдещето – да си осиновят котка. Оставаме с впечатление, че им е трябвало години старателно обмисляне, за да се решат на тази невероятна стъпка. Каква смелост! Сигурно ако изобщо бяха решили да се размножат, вдъхновението щеше да ги осени на преклонна възраст. Изправени пред жестоката отговорност, за която са убедени, че окончателно ще стъжни жалкото им живуркане, двамата не съвсем млади и съмнително влюбени вземат второ важно решение. Чудно как не им се спука някоя вена в мозъка от толкова напрежение и мислене. Софи и Джейкъб стигнаха до извода, че преди тежката отговорност по грижите за котката Лапичка да падне върху крехките им плещи, в оставащия месец до края на живота им какъвто го познават, те са свободни да направят каквото пожелаят – да направят всичко, за което са мечтали, да спрат интернета си, да напуснат работа, да се преоткрият и т.н. По принцип това е добър сюжетен ход, предполагащ богат избор за продължаване на историята, много варианти, по които можеха да поведат персонажите. Но вместо да открият себе си, Софи и Джейкъб зациклиха още повече в личните си драми. Те не направиха нищо. Дори не успяха да спасят едно нещастно животно, копнеещо за дом и ласка. Всъщност, доста логично. Ако трийсет и пет години си бил инертна маса, вероятността да се размърдаш и да направиш нещо с живота си е минимална. Което не ме накара да харесам повече Софи и Джейкъб, нито да одобря действията им, или по-точно липсата на такива. Действието беше мудно и не доведе никой от замесените лица до нужния му катарзис. Неадекватни решения, страх, липса на логика. Ако не друго Бъдещето обрисува точно фобията от свободата, ценност, къч която сме научени да се стремим. Много по-лесно е да се скриеш в прегръдките на любовник, достатъчно възрастен, за да ти бъде татко, да станеш отново дете и да не поемаш отговорности. Или пък да се престориш, че времето е спряло, за да си говориш с луната. Жалка картинка. Единственото послание, което разчетох за себе си, ако може да се приеме за такова, е: Не бъдете като тези хора. Единственото живо същество в това недоразумение, към което изпитах емпатия и за което ми пукаше, беше нещастното коте. Заслужаваше по-добри осиновители.


Актьорска игра. С нищо не ми помогна да усетя персонажите по-близко до себе си. Авторката на филма и изпълнителката на ролята на Софи, Миранда Джули, притежава харизмата и излъчването на умряла риба. Според базата сценарият и целия проект е вдъхновен от личните й преживелици, вероятно играе самата себе си. А това би следвало да подпомогне изпълнението й, да го направи една идея по-органично и истинско. Щом не успява да покаже и канализира грам емоция към зрителя чрез близка за нея тема и характеристики, представям си за каква трагедия ще става въпрос, ако се опита да изиграе нещо съвсем различно. Партньорът й Хамиш Линклейтър е една идея по-адекватен от нея, макар че драматургично неразвитият персонаж не му позволи да разгърне потенциала си. Може и да съм предубедена, защото той участваше в единствената сцена, която ми направи силно впечатление. Дейвид Уаршовски не успя да ме накара да видя героя му като нещо различно от застаряващ перверзник и кофти баща, избиващ комплексите си с младото, глупаво момиче. Дори и той, като уж най-улегналия персонаж, проявява шокираща липса на отговорност към заобикалящите го, независимо, че дъщеря му показваше явни признаци на мозъчна дисфункция. Нито едно запомнящо се изпълнение. Нямаше да се учудя ако „любимата” ми Кристен Стюарт не се мярна в някоя поддържаща роля, щеше да е на място в този ансамбъл на творческото безсилие.

Зад камерата. Ако има нещо положително, което открих в този филм, може би това бе операторската работа. И то основно в спомената сцена, в която Джейкъб се разхожда по улиците с парализирани във времето хора и помага на луната да освободи приливите. Всъщност точно този момент възвърна надеждата ми, че филмът може да бъде спасен. Хубави бяха и монолозите на котето Лапичка, макар че общото ми усещане бе за нещо… нездраво. При всички случаи именно те ме накараха да усетя болезненото очакване на бездомника, просещ любов и внимание на неподходящото внимание. Ако филмът се състоеше само от тези кадри, щеше да бъде пъти по-ударен.

Обща оценка: претенциозен, кичозен, с претенции за възвишеност и изкуство. Един от онези филми, за които ако споделиш, че не ти харесват феновете им се нахвърля върху теб с обвинението, че нямаш сетивата да ги усетиш, че са за мислещи хора. И любимото ми „Ходи си гледай тъпите екшъни и малоумните комедии.” Предполага се обаче, че киното и изкуството не са предназначени само за шепа онаниращи критици и техните последователи.

С какво се промених след прожекцията? Ще си взема котка. За да не бъда като тези хора. В този смисъл може да се каже, че Бъдещето е имал полезно действие, макар и далеч от влиянието, което са се надявали да постигнат създателите му. Ако изобщо знаят за какво е собствения им филм.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s